GRAZIA ekskluzivni intervju: Uspe ti lahko tudi v Sloveniji!
Klasične, a unikatne. Konkurenčne, a ne precenjene! SENS je preprosto povedano pojem moške mode pri nas. Lani se je na reviji EXPO Milano v okviru Slovenija kot poročna destinacija predstavil tudi čez mejo, GRAZIA pa je želela izvedeti, kako (in s kom) nakupujejo naši moški.
Od direktorice in lastnice blagovne znamke, za katero že 23 let tudi oblikuje vse kose, je izvedela, da lahko v trgovini že najdemo prve obleke iz ekoloških tkanin. Aplavz!
Intervju: Špela Štamol Fotografije: Ana Gregorič, Jani Ugrin, osebni arhiv

Glede na to, da sva se srečali v trgovini SENS, me najprej zanima, kako je imeti (tudi) svojo trgovino?
Najmanj 13 let nisem imela trgovine, bili smo samo veleprodaja, a sem imela vedno željo postaviti izdelke tako, kot bi meni ustrezalo, oziroma sem videla, da bi postavitev dala pravo sporočilo tistemu kupcu, ki mu je kolekcija namenjena. V drugih enotah jasno to ni mogoče povsem doseči. Moja prva majhna trgovina je bila v Črnučah, nova, lani povečana in prenovljena, pa je končno takšna, kot sem si jo želela. Predvsem mi je pomembno, da se začuti vzdušje, ki je modno naravnano in ga dopolnjujejo vonj, glasba, svetloba … Vse to gradi nivo blagovne znamke, osnova pa so seveda izdelki!
Kaj ste si na silvestrovo zase in svojo znamko zaželeli, da vama podari leto 2017?
Včasih se kar poistovetim z znamko, kot da sva eno, ampak sem si kljub temu zaželela in se odločila, da se bom zavedala vsakega trenutka posebej. To pomeni, da si bom vzela nekaj več časa zase. Za znamko pa lahko samo rečem, naj se nadaljuje leto 2016 in naj jo ljudje še bolj začutijo.
Nekoč ste dejali, da brez povezovanja in tujine ne gre – je ta zavest manjkala slovenskim toliko let uspešnim modnim znamkam?
Če ustvarjaš neko blagovno znamko, jo želiš preizkusiti na različne načine. Vmes so kakšni koraki, na moji poti so bili na primer kar daleč v tujino, v Kanado, Rusijo itd., ampak ni bil pravi način, niso bili pravi partnerji in nisem imela dovolj sredstev za vstop, za marketing na teh trgih. Če bi delali s kapitalom, z močnim marketingom, pa sem prepričana, da bi SENSU uspelo takrat ali sedaj! Morda pa komu za mano še bo … No, da se vrnem na vprašanje – povezovanja vsekakor ni manjkalo, vezi s tujino so bile močne, mislim pa, da je bila edina težava vodstvo, ki ni imelo privatne iniciative. Mura bi na primer morala znati presoditi, kaj je primerno na našem in kaj na tujem trgu, in to ponuditi. Imela je vse pogoje za to!
Lani smo bili očarani nad SENS smernicami na MBFWLJ. Ste te malo bolj provokativne kose postavili tudi v trgovino?
Enako sem se spraševala pred revijo. (Smeh.) Takoj po reviji sem prejela mnogo pozitivnih kritik, tako klasikom kot drznim je bila doza drugačnosti ravno pravšnja. Pri izdelavi nove kolekcije pa sem se seveda vprašala, kaj od tega bi izdelali (v majhni seriji). Od vsega predstavljenega smo dali delat dva zgornja dela in dvoje \’baggy\’ hlače, ampak je, po pričakovanju, prodaja teh kosov počasnejša, čeprav kosi niso dražji. Čakajo na tiste, ki si upajo in želijo več. (Smeh.)
Je slovenski moški dovolj drzen?
Mislim, da je ta krog premajhen, morda bi si upali maturanti. Bomo videli. Sicer že vseh 23 let delam malo drugačne stvari, ampak to odstopanje ni tako veliko, kot ste videli na MBFWLJ.

Kako da ste se odločili za sodelovanje? Je to sovpadalo z odločitvijo klasiki pristaviti še trendovska oblačila?
Največji razlog je bil zagon, ki sem ga začutila pri prvem sodelovanju na takrat ljubljanskem fashion weeku, leta 2015. Takrat se mi je kot oblikovalki nekaj premaknilo, do takrat pa je bil dizajn v večini le prodajno naravnan, torej minimalističen in zelo previden. Prej se tudi nisem izpostavljala kot Zlata Zavašnik, oblikovalka, ampak le kot SENS, zdaj pa sem začutila veselje ob tem!
Ste oblikovalka in podjetnica, sinonim znamke SENS že 23. leto, in očitno je to dobitna kombinacija! Videti je, da nobenega koraka v procesu ne prepustite naključju – kako vaše delo poteka v zakulisju?
Delo je zelo raznoliko in sezonsko in lepo. Je tesna kombinacija ustvarjanja in poslovno-marketinškega razmišljanja. Ko delaš kolekcijo, hkrati razmišljaš o ciljni publiki in kako boš kolekcijo predstavil javnosti. Presrečna sem, da me to zelo zanima, in očitno imam dar za povezovanje teh treh enot, ki jih imam ves čas v mislih: oblikovanje, marketing, končni kupec. Vedno se vprašam, ali je trg pripravljen na novi korak. S prihajajočo kolekcijo prihaja recimo zelo veliko modre barve, in če bi jo dala pred tremi leti, bi imeli takrat slabo prodajo. Zelo je treba paziti, kdaj in v kakšni meri dodajaš novosti v kolekcijo, ker je na koncu je zelo pomembno, da izdelek prodaš. Ker smo najbolj poznani po oblekah in srajcah za maturante in poroke, je v naši trgovini največ dela prav zdaj, od februarja do junija. Sama pa imam največ ustvarjalnega dela s pomladno kolekcijo, ki jo v največji meri pripravljam od marca do maja. Potem so tu še modne revije, poročni sejmi, fotografiranje aktualnih kolekcij, priprava materiala za kataloge in reklamni material …
Večje znamke moških oblačil, na katero bi lahko bili Slovenci ponosni, ni (več)! Pa vendar se zdi, da se celo moški zatekajo k nizkocenovnikom ali na splet. Kaj je ključno pri spopadanju s to kruto agresijo v (moškem) modnem svetu?
Zelo sem optimistična, čutim namreč, da je vedno več ozaveščenih ljudi, ki imajo višje kriterije in jim je mar, kje in kako so izdelane tkanine in obleke. Tudi to, da smo domača blagovna znamka, jim veliko pomeni. Tu gre tudi za vrednote. Če se vprašamo pri hrani, se dajmo še pri ceni majice za nekaj evrov, ali je tisti, ki je to pridelal oziroma naredil, lahko kaj zaslužil ali pa je šel ves denar za prevoz in prodajalcu. Ker ohranjam te vrednote, delam po tem principu in želim nadaljevati tudi s kolekcijo iz ekoloških materialov … Seveda pa je treba ostati zmeren pri ceni.
Si ogledate tudi kakšen modni dogodek (pri nas ali v tujini)?
Seveda, hodim v Milano in Firence, pa na kakšen poročni sejem in tam dobim dovolj zase. Bi pa šla še na kakšen fashion week.
Mora vsaka kolekcija tudi za moške odražati sodobne trende ali ste bolj zvesti sebi?
Ja, najbolj sem zvesta sebi oziroma povezujem svoj osebni koncept s preteklimi izkušnjami in trenutnimi trendi in na koncu z razpoložljivo tkanino, ki me vedno nekam pripelje … Vse to skupaj prinese kreacijo, ki je tudi tržno uspešna. Lahko bi rekla, da vedno naredim v razmišljanju en korak nazaj in dva naprej … Vedno pa je seveda treba upoštevati trg in v tem trenutku ne iščem novih trgov ali novih kupcev, zadovoljna sem in želim samo ohranjati trenutni nivo!
Se vam zdi, da je vaša pot težja oziroma lažja, ker ste ženska? Zakaj?
Vedno sem izbirala bolj težavne poti. (Smeh.) Morda zato, ker je tako kasnejši uspeh še slajši? Ne vem, na začetku je bilo kar nekaj namigovanj, da mi ne bo uspelo, meni, ženski, in še oblikovalki … Šele ko sem podjetje in blagovno znamko povsem zgradila, sem začutila enakopraven odnos do mene kot podjetnice in oblikovalke. Ženske moramo narediti več in odlično, da smo, in potem res smo enakovredne. Tako to je oziroma je moja izkušnja.

Kako je bilo v jugoslovanskih časih v primerjavi z današnjim časom?
Takrat je bil moj največji kupec Mercator in prek njega ves jugoslovanski trg (Srbija, Bosna in Hercegovina, Hrvaška in Slovenija), prodajali smo tako pri njih kot v samostojnih trgovskih enotah na teh trgih. Bilo pa je manj ustvarjalnih možnosti, ker smo morali ustreči več ljudem. Rajši delam danes, čeprav je Slovenija mikro trg. (Smeh.)
Mikro trg, v redu. Koliko oblek to pomeni (letno)?
No, nekaj prodamo še na Hrvaškem, vse skupaj okoli 1.700 oblek.
Če bi vam ponudili milijonski znesek za vaše podjetje, ki ga skrbno gradite – bi izbrali denar ali nadaljevali svojo pot?
Denar mi ni nikoli zelo veliko pomenil, je pa res, če delaš dobro, ta vedno pride in za razvoj ga tudi nujno potrebuješ. Četudi upoštevam svoja leta, tega (še) ne bi naredila. Preveč stvari me še zanima, poleg tega so še vedno prisotne iskrice!
Kakšna bo modna pomlad naših moških? V kaj jih oblačijo vaše ideje?
Pomlad bo modra in lahko skoraj postavim piko. (Smeh.) Dodatki so leseni, kar dosega dinamiko. Eleganca in črna ostajata, ampak ne za vsak dan.
Fantje se navadno prvič srečajo z moško obleko pred maturantskim plesom. Pridejo navadno sami v trgovino ali v spremstvu svojih žensk?
Večinoma v spremstvu mam, zelo redki v spremstvu svojih punc ali prijateljic, najbolj modno naravnani pa pridejo sami ali v spremstvu prijateljev.
Kako bi nagovorili njihove mame? Da je pomembno, kakšna bo njihova prva, ker prve ne pozabimo nikoli?
Naj dovolijo, da so fantje pri tej izbiri stylingov povsem sproščeni. Škoda bi bilo, da bi jim postavljale ovire, sploh glede barve. Če izbere na primer črno-belo kombinacijo, je lahko zgodba zase in se mu ni treba ozirati na soplesalkino izbiro obleke. Saj veste, \’black tie\’ ali črno-bel smoking in si lahko spremljevalka mirno privošči vse barve.
Kje se najraje oblačite vi in brez katerega kosa ne morete?
Nakupujem redkeje, zato si takrat, ko temu namenim čas, želim kupiti kvalitetna oblačila, ki so kompatibilna med seboj ali pa so povezana s kosi, ki jih že imam v omari. Nepogrešljive so črne jeans hlače, vedno več pa nosim tudi krila.
Lani ste slovenski trg ‘presenetili’ s kolekcijo poslovnih oblek iz ekoloških tkanin. Kako danes napreduje linija za moške, ki se v službo odpravijo s kolesom ali peš?
Ravno so iz proizvodnje prispeli prvi izdelki (ne vzorci, ampak končni izdelki) in tkanine so se med izdelavo super obnesle in niso izgubile mehkobe. Ta mešanica volne z ekološkim poliestrom je tako dobra za izdelavo, da jo bom za prihodnjo kolekcijo kupila v večini, ne več v manjšini. Gre za posebno tkanino, mešanico volne in poliestra, ki je v celoti recikliran oziroma predelan iz odpadnih plastenk. Italijanski proizvajalec zagotavlja, da so v njegove ekološke tkanine vgrajeni tudi mikromarkerji, ki omogočajo stoodstotno sledljivost in onemogočajo ponarejanje. Linija torej napreduje! In želela bi poudariti, da sem se kljub nekoliko višji ceni tkanine odločila, da cena izdelka iz ekološke tkanine ni višja.
Kakovost nam je uporabnikom pomembna predvsem na dolgi rok. Kako pa jo je zagotoviti in ostati konkurenčen, če pravite, da ohranjate enake cene?
Enake cene ohranjam pri ekološki obleki. Šivamo na Poljskem, ki je po razvoju že veliko pred nami, zato se tudi nabavna cena pri nekaterih zahtevnejših modelih zvišuje z vsako sezono. Temu sledimo na način, da tudi mi prilagajamo maloprodajno ceno. Vendar to niso velike številke in ostajamo zelo konkurenčni glede na dizajn in kvaliteto. Vsekakor želim, da se naše obleke šivajo v Evropi, in pri tem bom vztrajala. Rada grem sama v proizvodnjo in pogledam vsako obleko, srečam ljudi, ki šivajo in za katere vem, da tudi živijo v normalnih razmerah.
Koliko mora odšteti moški za celo obleko?
Za suknjič in hlače nekje okoli 300–400 €, v outletu, ki je del trgovine, pa polovično ceno. Tako lahko zadržimo tudi kupca, ki ne more toliko odšteti za obleko.
GRAZIA spremlja slovenske moške in zvezdnike z rdeče preproge – bi lahko izpostavili moškega, katerega stil občudujete in bi bili počaščeni, če bi oblekel SENS?
Hmmm, mogoče kar Ryan Gosling, pri nas pa Jure Košir. (Smeh.)